Veel ondernemers adverteren met een weggever zoals een gratis e-book. Met een weggever laat je jouw e-maillijst groeien en kunnen klanten kennis maken met jou en je bedrijf.
Een weggever is een vorm van pull marketing omdat je hierdoor klanten naar je website trekt. Op jouw website plaats je een inschrijfformulier voor je weggever. Potentiële klanten komen dan ook op je overige pagina’s terecht van je website, bijvoorbeeld je salespagina of blogs.
Er zijn verschillende soorten weggevers zoals:
- Een e-book
- Een online magazine
- Een checklist
- Een whitepaper (verkort e-book)
- Een werkboek
Wil jij ook een weggever maken maar weet je niet precies waar je moet beginnen?
Onderstaand stappenplan kan jou hierbij helpen!
1 Bepaal eerst je doelgroep
Wanneer je jouw doelgroep helder hebt, kun je daarop inspelen. Ontwikkel een weggever waarin je één of meerdere problemen van jouw doelgroep oplost. Gebruik de juiste taal en zorg voor waardevolle informatie en bruikbare tips.
2 Vormgeving van je weggever
Zorg voor de juiste vormgeving die past bij jouw huisstijl en gebruik dezelfde kleuren en lettertypes als jouw website. Hierdoor gaan klanten jouw stijl herkennen. Je kunt je weggever in Word maken maar kies eens voor een online programma zoals Canva. In dit programma staan al templates, gebruik als template een magazine of A4 document. Pas deze template aan en creëer hiermee een professionele weggever.
3 Bedrijfsgegevens en aanbod in je weggever
In je weggever vermeld je jouw bedrijfsgegevens zodat klanten contact met jou kunnen opnemen. Vermeld ook je aanbod, zoals een gratis coachgesprek of een webinar. Zorg voor een foto van jezelf en aanklikbare links van je social media, website en aanbod. In Canva kun je direct aanklikbare links maken. Wanneer je een weggever in Word maakt en opslaat als PDF bestand, moet je nog de aanklikbare links instellen. Een handig en gratis programma hiervoor is PDF Escape. Upload je PDF bestand via dit programma en stel de links in.
4 Verstuur nieuwsbrieven of inspiratiemails
Wanneer klanten jouw weggever aanvragen door middel van het inschrijfformulier op jouw website, komen zij op je e-maillijst terecht. Kies de juiste e-mailmarketing software en zorg voor een goede sales funnel. Stuur jouw klanten regelmatig nieuwsbrieven of inspiratiemails. Hierdoor bouw je een band op met jouw klanten waardoor zij sneller voor jou zullen kiezen.
5 Foutloze tekst
Zorg voor teksten zonder spelfouten en kromme zinnen. Een e-book met taalfouten zorgt ervoor dat klanten je minder deskundig vinden of afgeleid raken. Een tekst met fouten kan er ook voor zorgen dat de tekst moeilijk leesbaar is. Vraag anders of iemand jouw tekst nakijkt voordat je jouw weggever promoot.
6 Promoot je weggever
Plaats je weggever op jouw website op een opvallende plek en promoot deze. Plaats filmpjes of berichten op social media over jouw weggever. Plaats een advertentie op social media en bereik hiermee jouw doelgroep. Zorg voor een opvallende afbeelding zodat je de aandacht trekt. Een mooie advertentie kun je bijvoorbeeld ontwerpen via Canva.
7 Een invulbaar werkboek
Wanneer je kiest voor een werkboek als weggever, zorg er dan voor dat het boek ook invulbaar is. Maak je werkboek in Word of Canva en sla het daarna op als PDF bestand. Upload het bestand via het programma van PDF Escape en selecteer de invulbare regels.
Wanneer je een weggever wilt uitbesteden of samen wilt sparren over het maken van een weggever, neem dan even contact op. Als Virtual Assistant kan ik jou hierbij helpen, je hoeft alleen de tekst aan te leveren en een aantal foto's. Ik zorg daarna voor een professionele weggever of e-book in jouw huisstijl.
Ik ben benieuwd of jij al een gratis weggever hebt of dat mijn blog jou geïnspireerd heeft. Ik zou het leuk vinden wanneer je hieronder een reactie achterlaat.
Copyright © 2020, Virtual Assistant Solutions.
Reactie plaatsen
Reacties
Dit is interessante informatie. Goed om te weten. Ik ga je tips zeker gebruiken.
Bedankt voor je reactie Digna en heel veel succes met het maken van een weggever!