E-mailmarketing is een vorm van directe marketing waarbij je e-mail gebruikt om jouw doelgroep te bereiken. Zoals nieuwsbrieven, inspiratie e-mails en het automatisch versturen van je weggever (e-book). Het doel is om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten te overtuigen en een e-maillijst op te bouwen.
Ben jij op dit moment alleen nog bezig op social media met jouw bedrijf?
Heb je vaak geen inspiratie om iets nieuws te verzinnen en te posten op social media?
Zet dan eens e-mail op nummer 1 in jouw marketing. Natuurlijk blijf je wel zichtbaar op social media.
E-mailmarketing is namelijk een krachtig middel om in contact te blijven met jouw doelgroep, je hebt alleen potentiële klanten op je e-maillijst staan die jouw bedrijf interessant vinden.
Maar wat zijn nu precies de voordelen van e-mailmarketing?
✔️ Je bent minder afhankelijk van social media
Wanneer je een e-mail stuurt, komt deze altijd aan in de inbox van de ontvanger. Bij social media leest niet iedereen jouw berichten en verdwijnen deze tussen alle andere berichten. Bovendien hebben Facebook en Google de gewoonte om hun algoritmes aan te passen en dit is niet altijd in jouw voordeel.
✔️ Je hebt contact met een relevante doelgroep
De mensen op jouw e-maillijst hebben aangegeven om meer informatie te ontvangen over jouw bedrijf. Zij hebben dit gedaan door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of om jouw weggever te ontvangen. Zij hebben actief laten zien dat ze jou en je dienst of product interessant vinden en hier meer over willen weten. Je houdt de inschrijvers warm en betrokken door je e-mails en geeft ze de tijd om na te denken over hun aankoop. Deze doelgroep is dus meer geneigd om diensten of producten van jou te kopen dan mensen die jou nog niet kennen.
✔️ Je behoudt altijd je eigen e-maillijst met contacten
Alle gegevens van je contacten beheer jij zelf. Je kunt jouw doelgroep altijd e-mailen, jij blijft eigenaar van deze gegevens. Dit is anders bij social media, deze platformen kunnen geblokkeerd worden waardoor je niet meer bij je gegevens kunt.
✔️ Je bespaart geld
Bij het adverteren op social media of via Google, betaal je vaak per klik. Het versturen van e-mails is gratis. Het abonnement op het e-mailmarketing programma is in verhouding laag, er zijn gratis programma’s (tot een bepaald aantal contacten) en betaalde versies. Deze kosten staan niet in verhouding tot de kosten voor het adverteren. Je investering in e-mailmarketing kun je hierdoor makkelijk terugverdienen.
✔️ Je kunt persoonlijke e-mails versturen
Met e-mailmarketing kun je de communicatie heel persoonlijk maken zoals het automatisch koppelen van de voornaam van de inschrijver in je e-mails. Verstuur persoonlijke aanbiedingen en tips en vraag regelmatig waar de klant mee geholpen is of waar de klant tegenaan loopt.
✔️ Je bespaart tijd 🔥
Je kunt een e-mailreeks automatiseren, dit bespaart jou veel tijd. Je hoeft het proces maar een keer in te richten (of je besteedt het uit) en jouw doelgroep ontvangt automatisch jouw weggever en geautomatiseerde e-mails. Heel efficiënt en je bespaart ook nog eens kostbare tijd.
Daarna kun je ervoor kiezen om je doelgroep op te hoogte te houden door het versturen van inspiratie e-mails of nieuwsbrieven. Wanneer je een e-mail verstuurt, wordt het grootste deel van de e-mails al de eerste dag geopend. Je hebt dan snel resultaat van de e-mail. Met behulp van de e-mailmarketing software kun je zien wie je e-mail opent, op de link klinkt en wie zich afmeldt. Je weet hierdoor of de e-mail goed of minder goed heeft gepresteerd.
Dit zijn een hoop voordelen van e-mailmarketing.
Een e-maillijst is dus ontzettend belangrijk om te hebben, zodat jij degene bent die bepaalt welke content jouw volgers te zien krijgen en wanneer!
Maar het belangrijkste is dat jouw marketingaanpak bij jou past.
Kijk dus wat het beste werkt voor jou en je bedrijf.
Ik ben heel benieuwd: gebruik jij al e-mailmarketing?
Copyright © 2022, Virtual Assistant Solutions.
Reactie plaatsen
Reacties